My shopping list for futureproof education. Open Letter to all E-learning platforms

Geplaatst op: 27 maart 2015 door Futurecheck (Marcel Bullinga) in Blog
Tags:, ,
futurecheck-marcelbullinga-fotos-door-alex-dokter-fotostudioalkmaar-nl-robot-3

Startup Teacher and Veteran Futurist Marcel Bullinga with his favorite educational robot

Dear E-learning platforms all over the world,

since I want to become  a startup teacher (being a veteran futurist), I have been investigating E-learning platforms for over a year now. It’s a real jungle out there! I can’t see the difference anymore between LMS’s, authoring tools, inclusive platforms and the dozens of other names you use. I met a bunch of lovely sweet people, don’t get me wrong, but I am not happy at all. No one offers the Wow! futuristic service that I am looking for. So I drafted a shopping list for the Uber in Education. Since one half of the world is going to teach the other half in the future…

My shopping list. Only 3 items…
1. Give me a global educational decision tool
As a startup teacher, I don’t know anything about teaching or teaching methods. So I need an interface that embeds all existing educational methods, quizzes and tests (globally!), in gaming format. Either scientically proven or based on educational big data.
While setting up a training, I want to be guided through the educational dilemma’s via a Q&A analysis. This decision tool allows me to choose from an endless list of educational methods and offers me constant advice on which ones to choose.
 2. Give me retention and marketing
Since most people lack the selfdisciplin to complete their online training, retention methods are king. In my training, I want to embed a mix of stimulae. From social and financial seduction to downright coercion. My Top 3:
A. Socialize. Stop  teaching, start social learning! Learning is something you do in a group, not stand-alone.
B. Reward. Use a mix of social and financial rewards and time driven threats  (Do it Now or or Get Fired) for completing the course. Gamewise of course.
C. Graduate. Offer the possibility to “graduate”, to earn a certificate – sorry, Old School word – I mean any kind of community based  rewarding system badges (or something like that).
D. Blend. Offer a mix of robot learning (no teacher involved for explaining & feedback, just the training he created) and human learning (realtime human teacher’ feedback, peer reviews etc.)
 E. Mix. Spare me the hassle of mastering 3 different systems. I want my platform to be a combination of authoring tool – learning management system and marketing tool in one. The teacher of the future is a freelancer who needs to brand himself.
3. Give me teacher robots
 I want my E-learning platform to cooperate with AI-systems like @IBMWatson and @Bluemix. Transform the human knowledge that is now inside our human brains – the heads of professionals all over the world, from engineers to lawyers, bankers and cleaning ladies – into robot brains and let the robot brain be or do part of my training. This will create an unprecented learning revolution within the next 15 years.

Dear all, can you please make this happen quickly so I can put it in my shopping basket? It is OK if you start with numbers 1 and 2 and skip 3 for the time being. I am willing to pay a modest fee of say 10 Euro monthly subscription. Can you please speed it up a little bit? I am in a hurry. 

Futurist Marcel Bullinga is a startup teacher who wants to improve his 21st Century Skills. He gives cool presentations though about the Future of Education. He loves educational robots and hopes to meet one in the near future.

Toppertje van het jaar? Het grote Mediawijsheid congres op 25 maart

Geplaatst op: 15 maart 2015 door Futurecheck (Marcel Bullinga) in Blog
Tags:,

Mijn persoonlijke hoogtepunt van het jaar? Dat is zonder twijfel het Nationale Conges Mediawijsheid op 25 maart 2015 in de Reehorst in Ede. Een van de leukste congressen om te leiden. Honderden deelnemers, duizenden muffins en dit jaar op verzoek zelfs fruitspiezen! Plenair vraag ik de zaal welke topics het belangrijkst zijn in het komende Nationaal Mediapaspooort. Ook wil ik weten hoe je zelf het goede voorbeeld geeft op socialmedia. Dilemma’s uit de praktijk van mediacoaches…

Hieronder een paar van de kanjers & guru’ s die ons gaan inspireren. Naast hoogleraar Patti Valkenburg, mindfullness a la Google en de rijdende bibliotheekFablab, interview ik ook Youtube-persoonlijkeid Rutger Vink  live op het podium. Hij gaf zelf het goede voorbeeld aan zijn 125.000 volgers met zijn schitterende campagne #leukgenoeg

tweet-congres-mediawijs-valkenburg-vink-google

tweet-congres-mediawijs-fablab-comenius tweet-congres-mediawijs-mediacoaches-ronde-1

Een toekomst zonder Google – Discovery Magazine

Geplaatst op: 10 maart 2015 door Futurecheck (Marcel Bullinga) in Blog
Tags:, ,

Wat Google van je weet, in: Discovery Magazine maart 2015 (PDF) Inclusief kader-interview met Marcel Bullinga, “Een toekomst zonder Google”.

“Een toekomst zonder Google”

Hoewel het nu niet is voor te stellen, zouden we over een jaar of tien best eens in een wereld zonder Google kunnen leven. Dat voorspelt trendwatcher Marcel Bullinga in een onderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center. ‘We komen langzaam maar zeker tot de conclusie dat we onze gegevens hebben overhandigd zonder dat we door hadden wat we nou eigenlijk weggaven’, verduidelijkt Bullinga. ‘Het komende decennium gaat daar een tegenbeweging in ontstaan. We gaan het internet opnieuw uitvinden. Persoonlijke informatie wordt daarbij een betaalmiddel. Voor een dienst betaal je ofwel met geld ofwel met persoonsgegevens. In de toekomst bepaal je zelf wie wat van jou weet. Als Google zich daar niet naar schikt, zal het bedrijf het niet gaan redden.’

Radio-interview met futurist Marcel Bullinga op 27 februari 2015 op Radio 1 @DitisdeDag door Renze Klamer

Minister Bussemaker van Onderwijs trekt 75 miljoen uit om ambachten te behouden. Is dat geen weggegooid geld als de robots het werk overnemen, vroeg Renze Klamer aan Marcel Bullinga. ” Ja, ten dele. In de komende 10 a 15 jaar verdwijnt 47% van de beroepen door het globale superbrein dat aan het ontstaan is (robots, 3dprinters, slimme software). Dus waarschijnlijk is ook 47%  van de huidige opleidingen overbodig. Mijn advies: maak eerst een scan van opleidingen – welke blijft, welke verdwijnt – voordat je met geld rondstrooit. Het is wegggegooid geld. Alsof je de kolenmijnen openhoudt met overheidsgeld.”

Uit het persbericht van het Ministerie van Onderwijs:

“Extra geld en exclusiviteit voor specialistische beroepsopleidingen. Een speciale licentie moet mbo-scholen die een unieke vakopleiding aanbieden beschermen tegen onnodige concurrentie”

Commentaar Marcel Bullinga: “Onnodige concurrentie bestaat niet. Bescherming is een verouderd middel – een school is geen reservaat of museum.  Je blijft bij de tijd of je verdwijnt. Ook extra geld is een fout middel. Innovatie ontstaat onder druk, door te weinig geld, en niet vanuit overvloed. Extra geld maakt je lui. Het verhindert juist dat je futureproof wordt. Bovendien is de kans groot dat het geld gaat zitten in een hoger salaris voor de directeur en glossy’s. Bescherm niet, maar upgrade.”

“Denk aan een orthopedisch technicus die aangepaste schoenen maakt voor mensen met een lichamelijke handicap. Of een pianotechnicus die de bijzondere kennis en handigheid heeft om een piano te kunnen stemmen. Jongeren die kiezen voor een specialistische beroepsopleiding hebben daarmee goud in handen.

Commentaar Marcel Bullinga: “Die jongeren hebben helemaal geen goud in handen, maar brons. Pianotechnicus en Orthopedisch technicus zijn verdwijnende beroepen. De piano wordt zelfstemmend en de schoenen worden op maat ge3dprint. We gaan van een economie van professionals naar een lekeneconomie, waarin consumenten zelf produceren.”

“Startups van de toekomst. Van nanotimmerman tot zonneboer” – in Sprout (klik online artikel)
Waar kunnen ondernemers gaten vullen die bestaande bedrijven missen? Trendwatcher Marcel Bullinga deelt zijn visie op de economie van de toekomst, van nieuwe scholen tot privacy-dashboards en zonneboeren.
Maak je keuze!

1. Sociale Robots
2. Zonneboer
3. Smart City Bouwers
4. Urban Farming Angels
5. 3D-printshops
6. Lokaal Geld
7. Virtuele scholen
8. Mediacoaching
9. Privacy
10. Doe Het Zelf-intermediairs

De robots komen! Goed nieuws: ze leiden tot nieuwe banen – Ziggo Nieuwsbrief

Geplaatst op: 18 februari 2015 door Futurecheck (Marcel Bullinga) in Blog
Tags:, , ,

De robots komen! Werken aan je toekomst – interview in Ziggo Nieuwsbrief

Heb je als ZZP’er genoeg werk? Denk dan maar niet dat je rustig achterover kunt leunen, want misschien ben je over 10 jaar wel uitgerangeerd. Mede door nieuwe technologie die ons werk uit handen neemt, verdwijnt de komende jaren bijna de helft van de huidige beroepen. Volgens trendwatcher Marcel Bullinga van Futurecheck moeten zeker ZZP’ers zich daarom blijven oriënteren op trends, en nieuwsgierig blijven naar andere werkvelden.

De futureproof overheidsmedewerker. 12 Tips voor HR & bestuur – in Ibestuur Magazine

Geplaatst op: 18 februari 2015 door Futurecheck (Marcel Bullinga) in Blog
Tags:, , , ,

De rol van de overheid verandert in rap tempo. De medewerkers van die overheid moeten dus over vijf of tien jaar andere kwaliteiten hebben. Hoe kunnen zij en hun organisaties toekomstbestendig worden? Futurist Marcel Bullinga geeft 12 tips voor HR & bestuur.

De futureproof overheidsmedewerker. Opinie artikel in het vakblad Ibestuur naar aanleiding van een presentatie over de toekomst van de overheid voor de gemeente Breda op 8 januari 2015.