“De sector lijkt op de Titanic vlak voor de botsing” – visie op financiële innovatie

Geplaatst op: 21 januari 2015 door Futurecheck (Marcel Bullinga) in Blog
Tags:,

20150121-interview-bullinga-lamb-geld-@financeinnovateTrendwatchers Richard Lamb en Marcel Bullinga geven in Finance Innovation hun visie op financiële innovatie — 21 januari 2015

“De sector lijkt op de Titanic vlak voor de botsing” (magazine)

Trendwatchers Richard Lamb en Marcel Bullinga zijn beide gevestigde namen binnen het vak. Lamb is sinds 1989 actief als Managing Partner bij Bureau TrendWatcher.com. Als Futuroloog/TrendWatcher spreekt hij tijdens zijn keynotes en TrendTalk-presentaties zowel over trends als over de manier waarop men zelf trends kan spotten en vertalen naar kansen en innovaties. Bullinga, ooit begonnen als internetpionier, heeft honderden presentaties gegeven voor gerenommeerde opdrachtgevers in binnen- en buitenland. Hij geeft les in een opleiding futureproof en is lid van diverse denktanks. FinanceInnovation legde beide trendwatchers drie vragen voor over hun visie op financiële innovaties.

Wat is wat u betreft de grootste innovatie in finance geweest de afgelopen jaren?
Bullinga
: ”De ontwikkeling van alternatieve, lokale munten. Het feit dat de Zwitserse franc zichzelf los heeft gemaakt van de euro, past in die trend.”
Lamb: ”De euro! Klinkt wellicht vreemd maar de kracht van de euro wordt door velen onderschat. In 2006 voorspelden wij de financiële crisis in 2008 en gaven daarbij aan dat de euro stand zou houden. Dit in tegenstelling tot veel andere trendprofessionals. De politieke belangen van landen en multinationals zijn zo groot dat zij alles in het werk stellen om de euro in stand te houden. Dat geeft rust in de regio. Vergeet niet dat de voorloper van de Europese Unie (de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal) ooit werd opgericht om de economische belangen te dienen van zes landen, waaronder Nederland. Later werd het aantal landen uitgebreid en kreeg ook het politieke belang een rol. De invoering en instandhouding van de euro werkt daarbij als haarlemmerolie.”

Waar schort het wat u betreft (nog) het meest aan in de financiële wereld?
Bullinga
: ”Het besef dat het financiële stelsel ontspoord is. Het heeft nog maar heel weinig van doen met de reële economie. Gratis geld dat naar believen kan worden gedrukt, oefent een pervers effect uit op de economie. De sector lijkt op de Titanic vlak voor de botsing. De nuttige functie van geld als smeer- en ruilmiddel is uitgehold. Handhaving functioneert niet. We moeten terug naar de oorspronkelijke functie van geld – geld zonder de last van speculatie en schulden – en naar intelligent geld waarin de handhaving en ethiek zitten ingebakken. In de Doe Het Zelf Samenleving is het motto: Peer 2 Peer geld, en Bankieren zonder Bankiers.”
Lamb: ”Lieke Lamb en ik mogen voor alle Nederlandse grootbanken regelmatig interne TrendStrategie-sessies verzorgen. Daarbij valt ons steeds op hoe weinig innovatief men is. Innovatie is bij banken en verzekeraars vaak synoniem voor efficiencyverbeteringen in bestaande processen en financiële diensten. Dat gaat natuurlijk niet ver genoeg in een wereld anno 2015 waar alternatieve munten zoals de Bitcoin; peer-to-peer Crowd Sourcing en collectieve broodfondsen als verzekeringsvorm hun (her)intrede hebben gedaan. Aan de hand van onze TODO Brainstormmodel voor Trends; Verandering en Innovatie krijgen we ze uiteindelijk wel in beweging maar dat gaat bepaald niet vanzelf. Nieuwe toetreders als Apple en Google die zich als ‘bankier’ profileren in de markt zijn daarbij trouwens een welkome innovatie-katalysator.”

Op welke innovatie zit u met smart te wachten? Wat is uw eigen rol hierin?
Bullinga
: ”Groei van munten als Tradeqoin, Brixton pound, etcetera als alternatief voor euro en dollar, waardoor niet speculanten gestimuleerd worden, maar de lokale economie. Nieuwe vormen van bezit (een gulden kan je niet huren) en lening (crowdfunding). Mijn rol? De nieuwe toekomst van geld laten zien door erover te spreken. Terug naar de toekomst, terug naar de jaren ’50.”
Lamb: ”Jaren geleden heb ik een demo gezien waarbij de geldstromen voor consumenten prachtig gevisualiseerd werden. Op die manier kon men een reservering maken voor bepaalde uitgaven door simpelweg het geld heen en weer te slepen. Zoals vroeger: een potje met vakantiegeld; een potje voor kleding. etcetera. Ik zou graag zien dat de financiële wereld daar een universele userinterface voor zouden ontwikkelen waaraan banken, verzekeraars, pensioenfondsen, de belastingdienst en het bedrijfsleven deelnemen. Dat zou ons financiële leven een stuk leuker maken en het vertrouwen in financiële dienstverleners weer verder doen groeien.”

 

innoveren of het loodje leggenTrendwatcher en futurist Marcel Bullinga verzorgt met de Nationale Academie voor Media en
Maatschappij de opleiding Trendprofessional, voor bibliotheek en onderwijs. In vier sessies
worden cursisten begeleid bij het opzetten van een project om hun bibliotheek of school
futureproof te maken. Wat houdt dat laatste in en tot welke projecten heeft de cursus geleid?

“Innoveren of het loodje leggen”

‘ELKE CENT DIE JE IN BOEKEN STOPT, IS EEN CENT IN JE EIGEN ONDERGANG’

‘DE BIBLIOTHEEK MOET LEREN RISICO’S TE NEMEN’

“Toekomstmuziek. Wat zijn de trends voor 2015?” – Parool

Geplaatst op: 2 januari 2015 door Futurecheck (Marcel Bullinga) in Blog
Tags:,

We gaan het mee-maken
Robots en ruitjes, drones en doe-het-zelf, op stap met locals in Singapore en glutenvrije bakkerijen. Waar komen trends vandaan, wat gaan we zien in 2015 – en in de vijftien jaar daarna? Interview in Parool 2 januari 2015 met trendwatchers Marcel Bullinga, Adjiedj Bakas, Farid Tabarki en Ronald van den Hoff – door Hiske Versprille 

Zegt je huis tegen je auto: “Zeg auto, is de baas al onderweg? Doe ik de verwarming alvast aan”. Waarschuwt je auto je koelkast dat er vanavond een reservering staat bij dat nieuwe restaurant –date met donkerharig relatiepotentieel– en dat tartaartje dus niet hoeft te worden ontdooid. Zet het restaurant je tafeltje alvast klaar (twee personen, eenmaal suikervrij, eenmaal geen vlees.) Hangt je persoonlijke stylist een feestelijk  en flatteus setje bij elkaar en print snel nog even die prachtige nieuwe ketting. Gaat er een oproep voor een taxirit naar huis uit. Allemaal zonder dat jij er omkijken naar hebt.

Het klinkt als toekomstmuziek, maar is geen science fiction: alle genoemde uitvindingen bestaan al- ze hoeven alleen nog maar te worden verbonden met snelle, slimme technologie. De zelfrijdende auto is onderweg, net als de zelfwinkelende koelkast. Apps die je garderobe beheren of nieuwe kleren voor je kopen (zoals Trunkclub en Netrobe) zijn een groot succes. Uberpop is door prijs en gebruiksgemak een geduchte concurrent voor de gelicenceerde taxichauffeur. En tinderen (onder de dertig) of anderszins online daten (daarboven)… Dat deed het steeds groeiende leger der singles natuurlijk ook al in 2014.

Het is het begin van het jaar, vijftien jaar het derde milennium in, en dus is het tijd voor Het Trendstuk: een handig overzicht van de aanstormende modetrends, horecaconcepten en hypen. Een bloemlezing: de ginghamruit, de sunday lunch, online hoogwalitatief eten bestellen, de kleur geel, culinaire vakanties naar Singapore, Peru of Kopenhagen, sportieve kleding buiten de sportschool, gekleurd suede, gefermenteerde groenten, blote schouders. Trends en modes lijken voor de gewone consument vaak zoiets als het weer: dat ze enigzins seizoensgevoelig zijn weten we heus wel, maar verder is het bij het ontwaken meestal maar afwachten wat er vandaag weer uit de lucht komt vallen. Voor de trendwatchers, tijdgeestonderzoekers en futurolohgen, de Gerrit Hiemstra’s van de menselijke voorkeuren en technologische ontwikkeling, zijn trends en hypes echter een uitkomst van een ingewikkeld complex van hoge- en lagedrukgebieden, aandrijvende buien vanuit Londen of Parijs, analyses van hoe de luchtvochtigheid is in San Francisco.

“Hypes en modes waaien over, maar trends zetten door,” zegt trendwatcher Adjiedj Bakas over de grotere veranderingen. Ze komen voort uit grotere bewegingen in de samenleving :vergrijzing en globalisering bijvoorbeeld, versobering naar aanleiding van de crisis, en wantrouwen tegenover grote, intransparante organisaties.

Tegelijkertijd hebben we te maken met een razendsnelle technologische ontwikkeling die ons leven diepgaand beinvloedt. De experts vergelijken het eensgezind met de industriele revolutie in de tweede helft van de negentiende eeuw. Futuroloog Marcel Bullinga: “De afgelopen honderdvijftig jaar is alles steeds ingewikkelder geworden, en hebben we mensen opgeleid om die complexiteit het hoofd te bieden: belastingadviseurs, banken, pensioenfondsen. Maar de komende jaren wordt al die slimmigheid uitbesteed aan computerprogramma’s. Informatie wordt steeds meer buiten ons eigen hoofd bewaard, en is toegankelijk voor iedereen.”  Ronald van den Hoff, trendwatcher en ondernemer, noemt het ‘Society 3.0’. “Het gaat om een fundamentele shift van de geindustrialiseerde naar de informatiesamenleving. Het denken in hokjes –bestemmingsplannen, werknemers en vakbonden, onderwijs dat een soort tijdlijn is waar je kinderen doorheen jaagt, het huis van Thorbecke– loopt op z’n eind. Over twintig jaar leven we in een volledig andere wereld.”

Het internet verplaatst zich vanuit onze computers en telefoons naar de spullen waarmee we ons omringen, een ontwikkeling “the internet of things” wordt genoemd. ‘Wearables’, draagbare technologie in sieraden en kleding, zijn sterk in opkomst, waarbij de Apple Watch, die deze maand wordt gepresenteerd, zou wel eens het begin kunnen zijn van breed gedragen draagbare technologie. Dit soort apparaten houden ook je gezondheid in de gaten: van je biomedische gegevens en je slaapritme tot je eetpatroon en je bloeddruk. Tijdgeestspecialist Farid Tabarki: “Met die informatie kan zo’n slim programma je altijd advies op maat geven, bijvoorbeeld over hoe je moet sporten of wat je moet eten. Je hebt zo bij wijze van spreke altijd je eigen huisarts en dietist bij je.”

De oneindige ‘on demand’ keuzevrijheid van Spotify, Netflix en Blendle verwacht de moderne consument ook in de rest van hun dagelijks leven; een nieuw soort veeleisendheid die IWWIWWIWI wordt genoemd; I Want What I Want When I Want It.  Marjan Ippel, die zich specialiseerde in foodtrends, ziet die roep om flexibiliteit in steeds hogere mate in de horeca en winkels: “Mensen willen langere openingstijden, mogelijkheid tot ontbijten en ‘s nachts eten. Ze verwachten dat de keuken ook halve porties en dieetwensen kan eerbiedigen. De verwende consument wil niet langer kiezen tussen gemak, gezond en kwaliteit; alle supermarkten kijken daarvoor naar succesvol en gezond nieuw fastfood als Sla, Bilder en de Clerq en Stach.”  Hans Steenbergen van Food for Food ziet de opkomst van steeds meer kleine niches: supergespecialiseerde zaken met bijzondere thee of koffie (zoals cold brew van de tap; “De tap is sowieso helemaal terug, ook voor limonades en kleinschalig gebrouwen bieren”), allerlei juice- en saladebars, of zaken die alleen één iconisch gerecht als hotdogs, toast of noodlesoep verkopen. Steenbergen: “De drempel voor ondernemerschap lijkt lager- iedereen kan via internet crowdfunden en zijn doelgroep bereiken- en het publiek is er voor in. Er is een enorme diversiteit.”. Ippel ziet op dat gebied ook steeds meer gespecialiseerde zaken voor de almaar populairder wordendende lifestyle-dieten. “Naast de vegetarische slager zal een glutenvrije bakker of een suikervrije snoepwinkel verrijzen.”  Ook ziet ze  Angelsaksische klassiekers als de Sunday Lunch, de Jacket Potato en luxe Fish&Chips ook in Amsterdam neerstrijken. En helemaal in lijn met de roep om meer gezond, plantaardig  voedsel en het wantrouwen tegenover suikers en artificiele smaakversterkers, wordt het fermenteren van groenten komend jaar ook bij thuiskoks populair.

De ondernemerszin is door de hele samenleving heen te zien; het aantal ZZP’ers stijgt, zij verenigen zich (in de steek gelaten door de politiek en de grote bedrijven) steeds meer zelf in eigen verzekeringen als broodfondsen. Online platformen maken het bovendien mogelijk dat mensen hun diensten, auto, huis gemakkelijk zelf verwaarden. Gewone burgers bouwen zonnepanelen op hun dak of kopen samen met hun buren energie in. Adjiedj Bakas:  “Het doe-het-zelf kapitalisme viert hoogtijdagen: de consument wordt steeds meer mee-maker; producent.”

Het oprichten van eigen  banken en het  uitbrengen van kleine munteenheden om de lokale economie te stimuleren, zoals de afgelopen jaar gelanceerde Dam in Rotterdam zal de komende tijd ook veel navolging vinden: het is doe-het-zelven op alle vlakken, individueel of (ook heel erf 2015) in een cooperatie, natuurlijk weer gefasciliteerd door nieuwe technologie.

De meest opvallende en succesvolle apps van het komende jaar zullen dan ook weer platformen zijn die niet alleen op internet leven, maar ook dingen in de echte wereld verplaatsen en veranden en zoekers en aanbieders verbinden. Zo kun je op Taskrabbit allerlei klusjes uitbesteden, met Shyp pakjes laten afhalen, inpakken en versturen en via Zirx je auto laten parkeren.

Het autobezit neemt trouwens af, want waarom een auto kopen als je er gemakkelijk en voordelig een kunt lenen of huren? Ervaringen en gebruik maken daarbij in plaats van bezit.  Mensen zoeken, in hun buurt en op reis, naar authentieke ervaringen, het liefst onder begeleiding van een lokale experts. Ook daar zijn weer allerlei nieuwe platformen voor, websites als Eatwith en Bookalocal.com en Vayable.com. Hans Steenbergen: “Het food-toerisme is sowieso enorm in opkomst. Steden als Kopenhagen en landen als Japan en Peru – de Zuid-Amerikaanse keuken is gigantisch en vogue– richten zich daar ook steeds meer op in.”  Singapore past met z’n interessante fusionkeuken en hoogtechnologie niet alleen perfect in de tijdgeest, maar viert dit jaar ook vijftig jaar onafhankelijkheid.

Tegelijkertijd keren veel mensen zich af van de sociale media en wordt zich bewuster van de pricacygevaren. Fututoloog Marcel Bullinga: “ We leiden diigitale levens die gezien worden, en al die gegevens wirden opgeslagen. Maar wat doen we met die data? Van wie is die eigenlijk? Die discussie zal steeds meer, ook politiek, worden gevoerd.” Van de Hooff: “De technologie is niet te stuiten, maar welke regels moeten er komen? Drones met gezichtherkenning worden nu al ingezet, kan dat zomaar? De Belastingdienst kan bij al onze data, mag dat?” Adjiedj Bakas ziet dit samenvallen met de behoefte aan echt contact, in de echte wereld. “Er is veel verborgen eenzaamheid, ook bij jonge mensen.” Hij voorziet dan een opkomst van eetclubs en woongroepen voor singles. “En mensen willen ook van hun digitale verslaving af. Er bestaat al kleding waarin zakken zitten waardoor je telefoon niet kan worden getraceerd, en er zijn apps die je aanmoedigen je telefoon ook eens weg te leggen.”

Bullinga: “Het gaat er allemaal om dat mensen hun eigen leven steeds meer vorm kunnen geven, dingen worden steeds meer maatwerk.”  En maatwerk is precies wat we willen, want als er iéts ontzettend uit is, dan is het wel het keurslijf.

20150102-parool-trends-2015-interview-marcel-bullinga

Van kijken naar beleven – Telegraaf

Geplaatst op: 1 januari 2015 door bamberdelver in Blog
Tags:,

De Telegraaf over ‘van kijken naar beleven’. Interview met Marcel Bullinga van Futurecheck.

Contribution to a survey by PEW Internet Research about The Future of Privacy by futurist Marcel Bullinga. Together with global experts like Vint Cerf, Jeff Jarvis, Howard Rheingold and Paul Saffo.

‘In 2025, we will have a post-Facebook and post-Google world’

“Futureproof of overbodig in 10 jaar?” – BNR radio

Geplaatst op: 13 december 2014 door Futurecheck (Marcel Bullinga) in Blog
Tags:,
20141213-bnr-ZZPcafe-interview-met-marcelbullinga

Interview met Marcel Bullinga (in rood T-shirt)

“Futureproof of overbodig in 10 jaar?” – BNR ZPP-café 13 december 2014. Radio-interview met futurist Marcel Bullinga en cultuursocioloog Carl Rhode. Beiden zijn trendwatcher en lid van de @trendrede

Onderwerpen in de uitzending: Wat zijn de banen van de toekomst? Nemen robots het over? Welke beroepen moet je vermijden?

‘Harvard-onderwijs op de basisschool’ – COS magazine

Geplaatst op: 4 december 2014 door Futurecheck (Marcel Bullinga) in Blog
Tags:

Futurist en trendwatcher Marcel Bullinga: ‘Harvard-onderwijs op de basisschool’. Interview in het artikel ‘Experts voorspellen het onderwijs van de toekomst’ – in COS magazine december 2014.