Interview met Marcel Bullinga over het onderwijs van de toekomst voor de Derde Dinsdag van Assen in bibliotheek Assen op 17 februari 2015. Hij geeft antwoord op 7 stellingen. Hier de PDF

Futurist Marcel Bullinga @futurecheck is dol op leren en presenteren. Hij leidt op 25 maart het 7de Nationale Mediawijsheid Congres onder het motto: “Kijk naar je eige!” en verzorgt op 14 april de prikkelende slotkeynote op BIbliotheekplaza 2015

  1. Stelling – Het onderwijs staat stil en lijkt immuun voor verandering en innovatie

Marcel Bullinga: “ Yip.  Onderwijs is een luxueuze sector die van de crisis nauwelijks wat merkt. Net stilstaand water! Docenten krijgen bijscholing gratis in de schoot geworpen en genieten absurd lange vakanties die nog stammen uit de vorige eeuw, toen de leerlingen in de zomer moesten meehelpen met de oogst. Maar ondertussen heeft de sector wel het taal- en rekenonderwijs laten verloederen. Nederlandse kinderen zijn zo gelukkig en zo welvarend dat ze lui en ongemotiveerd zijn geworden. Docenten en leerlingen in Nederland hebben allebei een schop onder de kont nodig. Het onderwijs van de toekomst ontstaat niet uit de schoot van het gemakzuchtige heden. Dat ontstaat door de economische crisis, het besef dat je failliet kunt gaan, en door de buitenlandse onderwijsfabrieken die ons in de nek hijgen. Die doen echt niet aan schoolvakanties hoor!”

  1. Stelling – Weten is straks minder belangrijk dan vinden

Bullinga: “ Yip. Het weten is overal om ons heen. In trends-jargon: deskilling.”

  1. Stelling – Lessen vinden straks voornamelijk online en virtueel plaats

Bullinga: “Ja, maar vergeet blended learning niet. 100% virtueel is ideaal voor autodidacten zoals ikzelf maar heel erg afhankelijk van leeftijd en attitude. Grote probleem bij online is het lage succespercentage. Teveel afleiding om ons heen. Grootste uitdaging: de overbelasting van ons brein voorkomen; stilte, aandacht en focus trainen. Hallo mediacoaches, waar zijn jullie?”

  1. Vraag – Geen docenten maar coaches?

Bullinga: “ Yip. Docent wordt mediacoach en talentversneller. Het gaat om skills en attitude. Motivatie. Een glimlach tevoorschijn toveren op het gezicht van je leerling (8 of 80).  Maar wat nu als zeg 10% van de huidige docenten hiertoe in staat is? En de rest niet in staat is de eigen mindset te veranderen, doorploetert op de oude manier en bovendien nooit ontslagen wordt? Wat dan?”

  1. Stelling – Vaardigheden en kwaliteiten zijn belangrijker dan diploma’s

Bullinga: “Onzin! Die vaardigheden en kwaliteiten komen op hun beurt ook weer tot uitdrukking in diploma’ s. Vergeet niet: de arbeidsmarkt van de toekomst is keihard. Denk maar niet dat iedereen een Youtube jongetje of meisje kan worden met miljoenen views. “

  1. Stelling – De nadruk in het onderwijs ligt straks op persoonsvorming en talentontwikkeling ipv op leren

Bullinga: “Persoonsvorming en talentontwikkeling is het leren.”

  1. Stelling – Het onderwijs past zich aan aan de trends van het moment in plaats zelf vorm te geven aan de toekomst

Bullinga: “Ja. Doodzonde. Het aantal innoveerders is gering terwijl er enorme hoeveelheden innovatiegelden beschikbaar zijn. Het blijkt maar weer: het draait niet – nooit – om geld. Geld maakt lui. Het gaat om je instelling als sector. Ben je nieuwsgierg, ondernemend, geprikkeld? Alles wat je van een leerling vraagt – pas je dat eigenlijk wel op jezelf toe? Het onderwijs van de toekomst heeft docenten en leerlingen nodig die ongelooflijk gemotiveerd en blij zijn met de fantastische leerkansen die ze krijgen – omdat ze weten dat dat een zeldzaam voorrecht is op een competitieve en harde arbeidsmarkt vol robots en andere beroepenvervangers.

Vandaar de vraag in mijn presentaties: Ben jij futureproof – of overbodig in 10 jaar? Dus, lieve onderwijs- en bibliotheekmensen: Go get them! Bring us the future!”