TIPS VOOR WORKSHOPHOUDERS

…om je workshop interactief en succesvol te maken…

 

  1. WELKE ENERGIE & EMOTIES WIL JE OVERDRAGEN?

Een workshop is geen lezing! Uit jarenlange ervaring weten we dat interactie essentieel is voor de waardering van de workshop. Ook als je veel kennis moet overdragen, kan dat op een interactieve manier, door een vraag- en antwoordspel te stellen aan de deelnemers.

De deelnemers aan het congres zijn voor een deel beginners op het gebied van mediawijsheid, maar ook ervaren experts die al jarenlang meelopen. Houd met beide groepen rekening.

Houd rekening met het feit dat er meerdere doelgroepen zijn. Check wie erin jouw workshop zitten!

Onderwijs of bibliotheek of jeugdzorg of ouderenzorg

Werken met ouderen of met jongeren

Zelfstandige mediacoaches of mediacoaches in looondienst of helemaal geen mediacoach

 

Jouw workshop is van aard 1 van 2-en:

Praktisch

Beleidsmatig

Wees in beide gevallen concreet! Als je abstracties noemt, gebruik dan concrete voorbeelden.

 

Vermijd ja/nee nietes/welles discussies. Ga voor dialoog en uitwisseling van ideeën. Niemand heeft de ultieme waarheid.

 

Gebruik humor! Dat voorkomt irritaties en vermindert gevoeligheden

 

Wat de deelnemers bijblijft van je workshop zijn natuurlijk je deskundigheid maar vooral de emoties die je uitstraalt of opwekt: je enthousiasme, een moment van ontroering, humor, beweging…

 

Je Powerpoint of Keynote is bedoeld om je workshop te ondersteunen, maar jijzelf bent de workshop!

 

Gebruik de Powerpoint of Keynote voor bijvoorbeeld mooie beelden; stellingen; een overzicht; de tijdsindeling.

  1. FORMULEER JE DOEL + BEDENK EEN HANDOUT

Geef de deelnemers bij het weggaan iets mee, een folder met tips & trucs, een gadget, een app, een to do lijstje etc.

 

  1. DEEL JE TIJD GOED IN

Duur workshop: 50 minuten + 10 minuten zaalwisseltijd

INTRO / KENNISMAKING EERSTE 5 A 10 MINUTEN:

  • Wees verwelkomend. Muziek is altijd leuk als binnenkomer.
  • Wie zijn aanwezig? Laat de deelnemers met elkaar kennis maken. Bevordert groepsgevoel.
  • Korte introductie van de inhoud van de workshop. Als voorbode van de body. Een video doet het altijd goed.

 

BODY 40 A 45 MINUTEN 

  • In de body doe je wat je wilt overdragen: kennis, attitude, emoties
  • interactievormen: bijv. groepsgesprek, vragen stellen in de hele groep, in tweetallen of in groepjes aan een opdracht werken, bewegen, rollenspel, wat zou jij doen aan de hand van een praktijksituatie / dilemma (kan in vorm van video), debat aan de hand van stellingen
  • wil je bijv. een methode uitleggen, doe dan een rollenspel waarin de deelnemers de methodiek zelf ervaren

SLOT 5 MINUTEN AFRONDING/EVALUATIE

  • wat hebben de deelnemers eraan gehad?
  • wat gaan ze met de opgedane kennis doen?
  • hebben ze zelf nog tips (voor elkaar)?
  • conclusie / samenvatting / opwekkende boodschap van jou?
  • handout meegeven

 

PUBLICITEIT VOORAF:

  • Zet de aankondiging van jouw workshop op Linkedin, Facebook, Instagram etc. of op agenda-sites.
  • informeer een journalist over jouw workshop.
  • Tweet om jouw workshop onder de aandacht te brengen of retweet die van anderen.