Op 9/9 werd de vijfde @Trendrede (een jaarlijks cadeau van gezaghebbende trendwatchers) uitgesproken in Seats2Meet in Utrecht. Marcel Bullinga sprak het deel uit dat ging over over onderwijs, getiteld: Van leraar tot Koersmotivator

Video – Start voorlezen Trendrede deel 2 door Marcel Bullinga op min. 25:14; tekst over onderwijs op min. 29:58; start zaaldebat o.l.v. Marcel Bullinga op min. 43:24 tot en met eind

“Onze leercurve is nog geënt op een onderwijssysteem dat uitgaat van prestatie en toetsen, niet van richting en betekenis. Maar de weerzin ten aanzien van het ‘toetsisme’ neemt toe. Er is discussie over het VMBO: waarom laten we leerlingen theorie stampen die ze niet opslaan terwijl ze hun vaardigheden kunnen etaleren in een ambachtelijk beroep? En waarom zouden hoogbegaafde kinderen die vastlopen op school zich niet buiten het systeem mogen ontwikkelen? Wat is belangrijker: het verwezenlijken van het unieke talent of het halen van een dwingend curriculum? Het onderwijs is klaar voor een revolutie. De techniek zal een deel van het werk van de leraar overnemen maar nooit de leraar zelf. Deze wordt belangrijker dan ooit. De docent wordt een Koersmotivator, die probeert betekenis bloot te leggen bij zijn leerlingen en weet hoe zij passende leerstof kan aandragen. En niet altijd binnen de vier muren van een school…”


Lees Trendrede 2015 (PDF) – Samenvatting (PDF) – infographic (PNG) – liveblog (site) – foto’s (site) – English (Trendspeech) (PDF). Ziehier de video van de livestream – Marcel sprak het deel over onderwijs uit: Van leraar tot Koersmotivator (VIDEO)