Futurecheck.nl

 

Futurist Marcel Bullinga: “Een internetheffing om de kranten te redden is absolute flauwekul. Het is geen innovatie en het is niet toekomstgericht.”

Een internetheffing om de kranten te redden is absolute flauwekul. Om heel veel redenen.
Kranten zijn laks geweest en moeten daar nu gewoon de gevolgen van dragen. Ze moeten hun eigen businessmodel vernieuwen om te zorgen dat ze virtueel overleven, en dat moeten ze op eigen kracht doen. Doe die krantenjongens gewoon de deur uit (de logistiek van kranten is uit de 19de eeuw) en begin een Itunes-winkeltje. Het kan echt hoor; talloze media overal ter wereld doen het al. Die leren leven met gratis informatie. Wen d’r maar an!

Nieuwe belastingen zijn sowieso uit den boze. Onze belastingdruk is enorm, Nederland staat op de op de tweede plaats qua globale belastingdruk, en dat zullen we niet kunnen volhouden in de toekomst, want die is hypercompetitief. Onze uitgaves aan sociale zekerheid en omroepbestel halen ons op termijn onderuit. Ze maken onze toekomstige welvaart kapot. De gemeenschap moet daar niet voor betalen en de overheid hoort geen industrietakken in kunstmatig leven te houden. Dat de overheid dat nu wel doet, bijvoorbeeld met banken en autobedrijven, zal ons nog zuur opbreken. Er nog een bedrijfstak aan toevoegen is nog meer nepgeld bijdrukken en de markt nog erger verstoren.

Met een internetbelasting introduceer je eigenlijk een extra omroepbestel, maar dan voor kranten. Dus nog meer valse concurrentie dan er nu al is. Geloof me, in die hypercompetitieve toekomst is voor het verspillende omroepbestel van nu geen plaats meer. Geloof me, zorgen voor amusementen en het risicoloze salaris van Paul de Leeuw betalen behoort niet tot de essentiele overheidstaken.

Het idee van de internetheffing is afkomstig van de tijdelijke commissie Innovatie en Toekomst Pers. Nou, de commissie doet haar naam geen eer aan, want het is geen innovatie en het is niet toekomstgericht. Innoveren wil zeggen: op eigen kracht tegen eigen risico nieuwe diensten aanbieden waar gebruikers graag voor willen betalen. We moeten kranten niet overeind willen houden. Dat moeten ze zelf doen en als het ze niet lukt, no problem, dan staan er honderden nieuwe media-initiatieven op die hun rol en taak overnemen. De belastingkraan verder opendraaien voor de huidige kranten zal het tegenovergestelde effect hebben: een aansporing om de boel de boel te laten. Typisch Nederlands hoor, de kosten van je bedrijfsvoering verhalen op de burger. Zo kan ik ook wel een bedrijf runnen. Lekker makkelijk.