Interview met Futurist Marcel Bullinga in Futurum Fiets Magazine november 2017
Futurist Marcel Bullinga neemt ons mee naar de toekomst. Vroeger gingen wielrenners zelfs onder de meest barre omstandigheden met slechts een koerspet op hun hoofd van start. Kunnen we het ons nu nog voorstellen? Tegenwoordig staat fietsveiligheid hoog op ieders agenda.
“De fiets verandert in een hightech machine en wordt steeds aantrekkelijker. Niet zozeer door de functionaliteit, maar gewoonweg omdat het cooler wordt om ermee te rijden. De technologie maakt de racefiets interessanter.”
‘Zelfrijdend’
“Net zoals zelfrijdende auto’s krijgen we ook de zelfrijdende fiets. Neem dit niet al te letterlijk: je zult gewoon moeten blijven trappen. Wel wordt je omgeving voortdurend gemonitord. Een reële mogelijkheid is dat er straks drones boven ons vliegen die alles in de gaten houden: achteropkomend verkeer, auto’s die de hoek omzeilen als jij afdaalt, de gladheid van het wegdek in de winter, noem maar op.”
Corrigerende fiets
“Racefietsers staan soms te boek als ‘verkeershufters’. Met sensoren kunnen we een deel van de onderlinge conflicten ondervangen. Verschillende fietsen gaan met elkaar communiceren, zodat ‘gewone’ fietsers weten dat er een racefietser met 30 kilometer per uur van achteren nadert. En kijk er niet vreemd van op als de fiets jou straks ook corrigeert, bijvoorbeeld met een snelheidsbegrenzer.”
Fietsen in de stad
“In de toekomst krijgt de fiets meer ruimte in stedelijk gebied. Dat komt omdat de meeste auto’s er zullen verdwijnen. Dat gaat voor een grote shift naar fietsen zorgen. Het wordt immers aantrekkelijker en veiliger zonder al dat andere verkeer.”
Made in Europe
“3D-printen komt nog verder in een stroomversnelling. We gaan straks onderdelen printen. In theorie ga je straks altijd van huis met een fiets die technisch in orde is. Bijkomend voordeel: je kunt je persoonlijke ontwerp laten maken, bijvoorbeeld bij een servicebureau in de buurt dat 3D-frames print. Dat betekent dat de productie van onze frames niet meer geheel in Azië zal plaatsvinden, maar terugkeert naar Europa.”
Slim en charmant
“Bij alle technologische vooruitgang blijft gelukkig de charme van de fiets behouden. Dat komt door miniaturisering: de technologie wordt geïntegreerd in frames, zo klein dat ze onvindbaar is. Zo kan zelfs een retrofiets innovatief zijn, zonder dat het uiterlijk verandert.”
Energie opwekken
“De dingen die we gebruiken, worden multifunctioneel. Je GPS met navigatie zit straks niet meer op het stuur, dus je kunt niet afgeleid raken. In plaats daarvan zie je de route aan de zijkant van je bril of krijg je die via je helm binnen in je oor. Ook zul je energie gaan opwekken met het zonlicht dat je op je rug of op het frame opvangt. Daarmee kun je bij schemer verlicht rondrijden.”