Verslag in bouwvakblad Mixpro van Marcel Bullinga’s presentatie voor de bouw op 7 oktober 2015. Hier het online Mixpro artikel
Een blik op de toekomst kwam op het congres [Bouwgroothandel Bijeen], dat op 7 oktober in Maarssen werd gehouden, uitgebreid aan bod in de presentatie van futuroloog Marcel Bullinga. Soms is het lastig om een afgetekende toekomstvoorspelling op tafel te leggen. Bullinga gaf het onderwerp meer houvast in de vorm van 10 vragen voor de toekomst. We tellen af.
- Hoe duur wordt de toekomst?
Voor mensen die een beetje op de centen zijn, is er goed nieuws. De toekomst wordt goedkoop. We gaan van een Bijenkorf- naar een Hema-economie. Neem de smartphone. Vroeger zo groot als een ‘koelkast’ en peperduur. Nu loopt elke tiener ermee rond. Hypotheekadvies? Vroeger 125 euro per uur voor een mens, in de toekomst 10 euro per maand voor een appje, met dank aan de toegenomen transparantie door internet.
- Gaan we alles printen?
Misschien niet alles, maar het scheelt niet veel. Een verloren autosleutel is geen probleem. Ook bouwonderdelen: kwestie van de printer aanzetten. Het betekent minder transport en dus meer duurzaamheid. Bovendien gaan we op zoek naar nieuwe geluksmaterialen die ons leven plezieriger en aangenamer maken. Niet alleen een geluidswal van levend bamboe maar ook nieuw ontworpen nanomaterialen met de eigenschappen van bamboe. We kopiëren de natuur.
- Het huis van de toekomst
Het huis is in de toekomst een Spotify-locatie waar diensten op afroep beschikbaar komen. Een huis is een winkel (online boodschappen), privékliniek (online patiëntenzorg), kantoor, tankstation (je tankt thuis via de zonnefolie op het dak), school en pretpark in één. In smart cities haal je anno 2050 je eigen lunch van de stadsboerderij die op het dak is gesitueerd.
- Gaan onze kinderen nog naar kantoor toe?
Nee, natuurlijk niet. Het werkleven speelt zich af op een bonte diversiteit van werkplekken die overal en nergens gesitueerd zijn. Een werkplek in 2025 deel je met andere zzp’ers, die het leeuwendeel van de economie vormen.
- Ruilen en delen
De deeleconomie maakt grote stappen voorwaarts. Vooral onder jongeren heerst een trend dat ‘toegang tot’ belangijker is dan bezit. De auto is een mooi voorbeeld daarvan. In deze internetperiode zijn er allerlei diensten ontstaan om het delen van auto’s beter toegankelijk te maken. Dat geldt straks niet alleen voor fysieke producten, maar ook voor data. De 100 procent transparant company, die volledige openheid van zaken geeft, heeft een streepje voor op meer gesloten bedrijven.
- Hebben we straks nog een baas?
Er ontstaan innovatieve samenwerkingverbanden, waarbij afzonderlijke betrokkenen prachtige resultaten kunnen neerzetten, terwijl een hiërarchische leiding ontbreekt. Een samenwerkingsverband tussen zzp’ers is daar een prachtig voorbeeld van. Zelfsturend is een duidelijk ankerwoord voor de toekomst. Ben je een Kodak (op een haar na failliet, in zijn hoogtijdagen 140.000 man in dienst) of een Instagram (5 miljoen gebruikers, nog geen 10 medewerkers)?
- Kan ik de toekomst voorspellen?
Ja, straks kan je de toekomst voorspellen. Je lichaam attendeert je eigenhandig op een aankomende hartaanval. We krijgen realtime financieel advies of bouwadvies van onafhankelijke partijen a la Consumentenbond. Liegen loont niet meer in de toekomst.
- Wat gaat er verdwijnen?
Zelf auto rijden, een vreemde taal leren, kapotte dingen repareren, met een blindengeleidehond lopen. Dat zijn allemaal activiteiten die prima zijn op te lossen door gebruik te maken van nieuwe technologie. Wat niet verdwijnt: het koffieapparaat op kantoor, immers een prima locatie om de laatste roddels uit te wisselen.
- Stelen robots onze banen?
Voor een deel wel, er zijn verdwijnbanen als caissière, stratenmaker, cameraman en taxichauffeur. Die banen kunnen door nieuwe technieken worden overgenomen. Er zijn ook banen van de toekomst, zoals robotcoach, seniorenstad-bouwer, energie-oogster en zonneboer.
- Hoe word ik een superprofessional?
Een superprofessional heeft weinig te vrezen. Een superprofessional doet alles wat een robot niet kan: inspireren, communiceren, leidinggeven en nieuwe ideeën verzinnen. Hierbij ligt sterk de nadruk op de creatieve kant van elk beroep.