“Robots dragen bij aan ons werkgeluk”. Interview met trendwatcher (“tech watcher”) Marcel Bullinga in M-magazine (Mediamarkt) oktober 2016. “Het voorspellen van de toekomst begint niet met een glazen bol, maar met het oppikken van trends. Vier trendwatchers over wat ons te wachten staat.” Hier de PDF met alle interviews, hieronder het interview met Marcel Bullinga.

 

 

 

mediamarkt-intro-trendwatchers

 

 

mediamarkt-uitsnede-quote

 

“Een robot is kunstmatige intelligentie in een verpakking. Sommige mensen denken dan misschien nog aan iets met armen en benen, maar een robot is er in allerlei gedaantes. Denk aan 3D-printers, drones en zelfrijdende auto’s, maar óók je smartphone. Robots worden heel snel veel slimmer. In de toekomst zullen ze op de werkvloer een steeds grotere rol spelen. Ze nemen routinematige en administratieve taken over. Een enorm aantal banen verdwijnt daardoor, zowel hoogopgeleid als lager opgeleid. Dat zijn ‘verdwijnbanen’. Maar er komen ook nieuwe beroepen bij, de ‘banen van de toekomst’.

Dat kun je als bedreiging zien, maar een betere insteek is om de robot als een superhulp te zien. Hij kan je een hoop werk uit handen nemen zodat je zelf aan de dingen toekomt die een robot niet kan: creativiteit en ondernemerschap. Je geeft dan een andere invulling aan je werk. De arbeidsproductiviteit zal stijgen, productiekosten gaan omlaag, en als consument/werknemer word je steeds krachtiger. Geleidelijk zal er een gemengde robot-mens- economie ontstaan.

In de toekomst zullen robots bijdragen aan je werkgeluk“

mediamarkt-totaal

mediamarkt-uitsnede-tekst