Trendwatchers presenteren 5 punten als start voor de toekomst. “Weinig Toekomstvisie in campagnes Tweede Kamerverkiezingen”
Marcel Bullinga, Lieke Lamb en Richard Lamb, Trendwatchers & Futuristen bij het TrendGilde, duiden de Tweede Kamerverkiezingen. Verkiezingen horen normaliter te gaan over de toekomst. Welke toekomstscenario’s worden genegeerd in de verkiezingsdebatten? 5 punten als start voor een toekomstvisie.
- Stem op standpunten, niet op partijen
- Stem over de bestemming van belastinggeld en vorm coöperaties
- RobotRevolutie: Nederland moet een RobotNatie worden
- Laat lijsttrekkers live een assessment maken
- Social-Mediacratie sloopt Democratie
- Stem op standpunten, niet op partijen
Partijen buitelen over elkaar heen met het ‘weggeven’ van geld aan de burger. Erg onverstandig. Er wordt te weinig bezuinigd. Juist nu de zon begint te schijnen zouden we het dak moeten repareren. Dat is in verkiezingstijd wat lastig stemmen werven maar zou wel beter zijn voor Nederland als geheel. Er worden vrijwel geen suggesties gedaan door de politieke partijen hoe het geld, dat men wel alvast lustig verdeeld, verdiend zou moeten worden via bijvoorbeeld export; grootschalige binnenlandse infrastructuurprojecten etc. etc. Stem op standpunten, niet op partijen. De toekomst is aan een ‘meervoudig referendum’ in plaats van ‘verkiezingen”. Stemmen op standpunten per onderwerp.
- Stem over de bestemming van belastinggeld en vorm coöperaties
De eenzijdige focus op geld en overheid in deze verkiezingen is verbazingwekkend. Verkiezingsprogramma’s zijn net reclamefolders; eerder gedane beloftes bieden geen garantie voor het heden. Denk aan de vele gebroken beloftes van politici. Wellicht komt dat omdat de gekozenen eigenlijk niet de macht hebben om te beslissen. De zeggenschap over ons grondgebied, sociale zekerheid, pensioenen en migratie is uitbesteed aan de EU, in casu ongekozen ambtenaren in Brussel. De democratie is vermolmd. Ze wordt gehinderd door nepnieuws en door de grofheid van debat. Referenda worden niet serieus genomen. Geen enkele burger heeft invloed op de miljarden die naar Turkije, Griekenland of bankiersbonussen gaan. Innovatie is bovendien geen kwestie van met geld strooien – een miljard meer voor de zorg, voor defensie, voor wat dan ook – maar komt tot stand door slimmere manieren van organiseren (digitaal, met robots). Het is tijd dat burgers zelf de touwtjes in handen nemen. Er zijn 2 manieren.
A. Stem over de bestemming van geld. ‘Belasting-stemmen’ betekent de ultieme burgermacht: de belastingbetaler bepaalt zelf waar zijn/haar belastinggeld naartoe gaat en waar niet naartoe. Dit zou een omwenteling betekenen binnen de Nederlandse politieke cultuur.
B. De vorming van coöperaties op allerlei gebieden – een trend die al langer gaande is – kan bijzonder kansrijk zijn. Wacht niet op de overheid maar red bijvoorbeeld je eigen bibliotheek als buurt; start je eigen coöperatieve verzorgingstehuis als familie of wek met de hele straat je eigen duurzame energie op. Dit heeft uiteraard een gunstige invloed op de af te dragen belastingen.
- RobotRevolutie: Nederland moet een RobotNatie worden
In de verkiezingsprogramma’s wordt weinig tot in het geheel geen aandacht besteed aan robotisering. We staan aan de vooravond van een RobotRevolutie: Nederland moet in 2030 een volwaardige RobotNatie zijn, of ze verliest haar welvaart. Onze toekomstige welvaart zal grotendeels worden bepaald door robots, kunstmatige intelligentie en digitalisering. Door de robots verdwijnen 47% van alle beroepen, maar de robots zorgen er ook voor dat Nederland in de top 10 van allerlei landenlijstjes blijft, dat onze individuele arbeidsproductiviteit hoog blijft en producten en diensten goedkoper worden. Daarmee wordt het dagelijks leven makkelijker en goedkoper. Maar uit onderzoek van Elsevier blijkt dat Nederland bij voortzetting van het huidige beleid in 2060 voller, armer en islamitischer zou worden. Kiezen we daarvoor? Daarbij is meer mediawijsheid vereist in het onderwijs; bij de politiek en in het bestuurlijk apparaat.
- Laat lijsttrekkers live een assessment maken
Als sjoemelende autohandelaren beloven politici ‘de wereld’ aan de kiezer om zo extra stemmen op te halen. Bewindspersonen verlagen zich tot potsierlijke, inhoudsloze interviews in tijdschriften. Het heeft niets meer te maken met bestuurlijke kundigheid. Laat iedereen die aan de Tweede Kamerverkiezingen mee wil doen live een assessment maken. Dan krijgen kiezers een objectief beeld van hun kennis en vaardigheden en ethiek. Vervolgens bepaalt de kiezer of iemand zijn of haar stem krijgt.
- Social-Mediacratie sloopt Democratie
Partijen omzeilen steeds meer de traditionele media. De invloed van traditionele media zal afnemen. Partijen kiezen hun eigen online spreekbuis. Journalisten houden graag de mediacratie in stand en geven de voorkeur aan de aloude debatvorm. Ter illustratie: 50Plus en GeenPeil hebben hun eigen politieke radiostations in de lucht gebracht. Ook maken veel partijen gebruik van YouTube en worden Social Media Netwerken als Linkedin; Twitter; Facebook; Instagram; Snapchat etc ingezet als krachtig instrument om rechtstreeks de kiezer te bereiken.
De politiek zal zich in hoog tempo moeten omvormen teneinde om te kunnen gaan met de veelheid aan signalen die door burgers; bedrijven en bestuurders wordt afgegeven, onder andere via social media. Alleen dan zal er in de samenleving voldoende draagvlak blijven voor een democratisch bestel.
Lees verder in de ‘TrendsVerwachting 2017’ op Trends2017.nl en op www.futurecheck.nl